Most of the attempts to develop and validate tools for the automatic assessment of Critical Thinking (CT) related-skills applied Natural Language Processing techniques (NLP) to English written texts, with a few applications in other languages. Therefore, this research was aimed at understanding which NLP features correlates with six CT sub- dimensions in essays written in Italian language. 206 Master Degree students’ pre-post essays were assessed both by human evaluators and by an algorithm which automatically calculates different kinds of NLP features. We found a positive internal reliability and a medium to high inter-coder agreement of the human evaluators. Three NLP indicators significantly correlate with CT total score: Corpus Length, Syntax Complexity, and an adapted measure of Term Frequency-Inverse Document Frequency.

La maggior parte dei tentativi di sviluppare e validare strumenti per la valutazione automatica delle competenze di Pensiero Critico (CT) ha applicato tecniche di elaborazione del linguaggio naturale (NLP) a testi scritti in inglese, con poche applicazioni in altre lingue. Pertanto, questa ricerca mira a comprendere quali indicatori NLP, estratti da saggi scritti in italiano, correlino con sei sotto-dimensioni del CT. 206 saggi pre-post di studenti di laurea magistrale sono stati valutati sia da esperti umani che da un algoritmo che calcola automaticamente alcuni indicatori NLP. È stata riscontrata una buona attendibilità interna e un accordo inter-giudice medio-alto. Tre indicatori NLP correlano in modo significativo al punteggio di CT totale: lunghezza del testo, complessità della sintassi e una versione adattata del Term Frequency-Inverse Document Frequency.

Poce, A., Amenduni, F., Re, M.r., De Medio, C., Norgini, A. (2020). Correlations among natural language processing indicators and critical thinking sub-dimensions in HiEd students. FORM@RE, 20(3), 43-67 [10.13128/form-9902].

Correlations among natural language processing indicators and critical thinking sub-dimensions in HiEd students

Poce, Antonella
;
Re, Maria Rosaria;
2020-01-01

Abstract

Most of the attempts to develop and validate tools for the automatic assessment of Critical Thinking (CT) related-skills applied Natural Language Processing techniques (NLP) to English written texts, with a few applications in other languages. Therefore, this research was aimed at understanding which NLP features correlates with six CT sub- dimensions in essays written in Italian language. 206 Master Degree students’ pre-post essays were assessed both by human evaluators and by an algorithm which automatically calculates different kinds of NLP features. We found a positive internal reliability and a medium to high inter-coder agreement of the human evaluators. Three NLP indicators significantly correlate with CT total score: Corpus Length, Syntax Complexity, and an adapted measure of Term Frequency-Inverse Document Frequency.
2020
Pubblicato
Rilevanza internazionale
Articolo
Esperti anonimi
Settore M-PED/04
English
La maggior parte dei tentativi di sviluppare e validare strumenti per la valutazione automatica delle competenze di Pensiero Critico (CT) ha applicato tecniche di elaborazione del linguaggio naturale (NLP) a testi scritti in inglese, con poche applicazioni in altre lingue. Pertanto, questa ricerca mira a comprendere quali indicatori NLP, estratti da saggi scritti in italiano, correlino con sei sotto-dimensioni del CT. 206 saggi pre-post di studenti di laurea magistrale sono stati valutati sia da esperti umani che da un algoritmo che calcola automaticamente alcuni indicatori NLP. È stata riscontrata una buona attendibilità interna e un accordo inter-giudice medio-alto. Tre indicatori NLP correlano in modo significativo al punteggio di CT totale: lunghezza del testo, complessità della sintassi e una versione adattata del Term Frequency-Inverse Document Frequency.
critical thinking
assessment
natural language processing
higher education
https://oaj.fupress.net/index.php/formare/article/view/9902
Poce, A., Amenduni, F., Re, M.r., De Medio, C., Norgini, A. (2020). Correlations among natural language processing indicators and critical thinking sub-dimensions in HiEd students. FORM@RE, 20(3), 43-67 [10.13128/form-9902].
Poce, A; Amenduni, F; Re, Mr; De Medio, C; Norgini, A
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