During the lockdown due to the COVID-19 pandemic, several online initiatives have been enacted to provide teachers and educators with the skills needed to face the transition to online learning and teaching. Voluntary attendance of these kinds of initiatives for continuous professional development can be considered as a self-directed learning strategy enabling users to reduce a perceived skill gap. In this work, we explore and describe the expectations and the perceived learning needs of a group of participants who voluntarily decided to attend a webinar series concerning “Emergency Remote Education”, carried out by the European Distance E-learning Network (EDEN). The data collected through a short questionnaire, filled in by 607 participants, show that more than 50% of the respondents self-assessed their level of expertise as high. The results may provide insights into how to design online continuous professional development initiatives which are open to different targets.

Durante il lockdown dovuto alla pandemia di COVID-19, diverse iniziative online sono state organizzate al fine di fornire agli insegnanti e agli educatori le competenze necessarie per affrontare la transizione all'insegnamento a distanza. La partecipazione a questo tipo di iniziative, destinate allo sviluppo professionale, può essere considerata come una strategia di apprendimento tramite auto-regolazione (Self-regulation), grazie alla quale gli utenti hanno la possibilità di ridurre un gap di competenze percepito. In questo lavoro, esploriamo e descriviamo le aspettative e i bisogni di apprendimento percepiti da un gruppo di partecipanti volontari alla serie di webinar riguardante la "Didattica di emergenza da remoto", realizzata dall'European Distance E-learning Network (EDEN). I dati raccolti attraverso un breve questionario, compilato da 607 partecipanti, mostrano che più del 50% degli intervistati ha autovalutato il proprio livello di competenza come alto. I risultati forniscono spunti interessanti circa la progettazione di percorsi di sviluppo professionale online aperti a diversi target di fruitori.

Poce, A., Amenduni, F., Re, M.r., De Medio, C., Valente, M. (2021). Participants' expectations and learning needs in an online professional development initiative concerning “Emergency Remote Education” during the 2020 COVID-19 lockdown. ITALIAN JOURNAL OF EDUCATIONAL TECHNOLOGY, 29(2), 99-116 [10.17471/2499-4324/1197].

Participants' expectations and learning needs in an online professional development initiative concerning “Emergency Remote Education” during the 2020 COVID-19 lockdown

Poce, A.
;
Re, M. R.;
2021-01-01

Abstract

During the lockdown due to the COVID-19 pandemic, several online initiatives have been enacted to provide teachers and educators with the skills needed to face the transition to online learning and teaching. Voluntary attendance of these kinds of initiatives for continuous professional development can be considered as a self-directed learning strategy enabling users to reduce a perceived skill gap. In this work, we explore and describe the expectations and the perceived learning needs of a group of participants who voluntarily decided to attend a webinar series concerning “Emergency Remote Education”, carried out by the European Distance E-learning Network (EDEN). The data collected through a short questionnaire, filled in by 607 participants, show that more than 50% of the respondents self-assessed their level of expertise as high. The results may provide insights into how to design online continuous professional development initiatives which are open to different targets.
2021
Pubblicato
Rilevanza internazionale
Articolo
Esperti anonimi
Settore M-PED/04
English
Durante il lockdown dovuto alla pandemia di COVID-19, diverse iniziative online sono state organizzate al fine di fornire agli insegnanti e agli educatori le competenze necessarie per affrontare la transizione all'insegnamento a distanza. La partecipazione a questo tipo di iniziative, destinate allo sviluppo professionale, può essere considerata come una strategia di apprendimento tramite auto-regolazione (Self-regulation), grazie alla quale gli utenti hanno la possibilità di ridurre un gap di competenze percepito. In questo lavoro, esploriamo e descriviamo le aspettative e i bisogni di apprendimento percepiti da un gruppo di partecipanti volontari alla serie di webinar riguardante la "Didattica di emergenza da remoto", realizzata dall'European Distance E-learning Network (EDEN). I dati raccolti attraverso un breve questionario, compilato da 607 partecipanti, mostrano che più del 50% degli intervistati ha autovalutato il proprio livello di competenza come alto. I risultati forniscono spunti interessanti circa la progettazione di percorsi di sviluppo professionale online aperti a diversi target di fruitori.
Open Online Learning
Webinars
Self-Directed Learning
Professional Development
Self-Assessment
https://ijet.itd.cnr.it/index.php/td/article/view/1197
Poce, A., Amenduni, F., Re, M.r., De Medio, C., Valente, M. (2021). Participants' expectations and learning needs in an online professional development initiative concerning “Emergency Remote Education” during the 2020 COVID-19 lockdown. ITALIAN JOURNAL OF EDUCATIONAL TECHNOLOGY, 29(2), 99-116 [10.17471/2499-4324/1197].
Poce, A; Amenduni, F; Re, Mr; De Medio, C; Valente, M
Articolo su rivista
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
1197-Article Text-3339-2-10-20210617.pdf

accesso aperto

Licenza: Copyright dell'editore
Dimensione 478.6 kB
Formato Adobe PDF
478.6 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/2108/337109
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact