Due to the lack of previous empirical findings on laboratory teaching in Italian universities, an exploratory questionnaire study was conducted aimed (a) to outline a “profile” of laboratory teaching activities on the basis of a multidimensional and integrated view of curriculum and teaching; and (b) to make data available for a provisional map of quality indicators of laboratory teaching. A judgement sample of 109 labs in 31 universities and a group of 49 labs of University of Lecce were surveyed. The laboratories were equally distributed between two contrasting subjects macroareas (humanities, social sciences and law; natural sciences, maths, medicine and engineering). The research included 3 case ministudies to deepen particular topics. The study has shown specific and common dimensions of laboratory teaching across different subject areas. Findings on evaluation/self-evaluation procedures and the linkage among different components of the curriculum (especially field experiences and stages) seem to emphasize potential weaknessess in designing an integrated curriculum, which require a stronger involvement in research on teaching. Forthcoming research should focus the attention to curriculum alignment and to design powerful learning environments, as shown in the international literature on research-based teaching projects in higher education.
L’area della didattica di laboratorio a livello universitario costituisce nel nostro paese un territorio inesplorato dalla ricerca empirica. Lo studio presentato in questo contributo ha avuto pertanto una funzione prevalentemente ricognitiva e si proponeva (a) di delineare un primo “profilo” delle attività formative di laboratorio, secondo una prospettiva multidimensionale e integrata della progettazione curricolare e didattica; e (b) di offrire evidenze empiriche per l’elaborazione di una mappa provvisoria di indicatori di qualità della didattica di laboratorio. A tal fine, è stata condotta una rilevazione nazionale su un campione di giudizio di 109 laboratori didattici in 31 atenei e su un gruppo di 49 laboratori dell’Università di Lecce, equamente ripartiti per macroaree disciplinari (area umanistico-giuridica e delle scienze sociali e area scientifico-tecnologica). Nell’indagine sono stati inoltre inclusi tre ministudi di caso, intesi ad approfondire particolari nuclei tematici. Lo studio ha evidenziato dimensioni specifiche e comuni nell’architettura didattica dei laboratori nei due ambiti disciplinari. In particolare, i risultati relativi alle procedure di valutazione/autovalutazione e al raccordo tra diverse componenti del curricolo (in particolare le attività di tirocinio) sembrano evidenziare difficoltà nella progettazione integrata della proposta formativa, che richiedono un impegno più sostenuto sul piano della ricerca didattica. In relazione al tema dell’allineamento del curricolo e alla progettazione di ambienti formativi “ricchi” di apprendimento, oggetto di recenti filoni di indagine e di progetti di innovazione curricolare a livello internazionale, vengono formulate alcune proposte per futuri sviluppi di ricerca.
Scalera, V., Caponera, E., Russo, P. (2006). La didattica laboratoriale nelle università italiane: uno studio esplorativo. In N. Paparella, A. Perucca (a cura di), Le attività di laboratorio e di tirocinio nella formazione universitaria: indagini e strumenti. Roma : Armando.
La didattica laboratoriale nelle università italiane: uno studio esplorativo
SCALERA, VEGA;
2006-01-01
Abstract
Due to the lack of previous empirical findings on laboratory teaching in Italian universities, an exploratory questionnaire study was conducted aimed (a) to outline a “profile” of laboratory teaching activities on the basis of a multidimensional and integrated view of curriculum and teaching; and (b) to make data available for a provisional map of quality indicators of laboratory teaching. A judgement sample of 109 labs in 31 universities and a group of 49 labs of University of Lecce were surveyed. The laboratories were equally distributed between two contrasting subjects macroareas (humanities, social sciences and law; natural sciences, maths, medicine and engineering). The research included 3 case ministudies to deepen particular topics. The study has shown specific and common dimensions of laboratory teaching across different subject areas. Findings on evaluation/self-evaluation procedures and the linkage among different components of the curriculum (especially field experiences and stages) seem to emphasize potential weaknessess in designing an integrated curriculum, which require a stronger involvement in research on teaching. Forthcoming research should focus the attention to curriculum alignment and to design powerful learning environments, as shown in the international literature on research-based teaching projects in higher education.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.