The cantatas of Provenzale present a great variety of solutions both stylistic and formal. The group of cantatas for soprano and basso continuo preserved in the Biblioteca del Conservatorio S. Pietro a Majella, Naples (I-Nc), do not follow codified formal structures but adapt themselves rather to the peculiarities of the texts with great originality. Particularly interesting is Squarciato appena havea, a parodistic lament for Queen Christina of Sweden that alternates between a long recitative and popular motives. The two cantatas kept in the Fondo Noseda of the Conservatorio di Milano (I-Mc) conform to the usual cantata structure (recitative, aria, recitative, aria)

Gialdroni, T.m. (1987). Francesco Provenzale e la cantata a Napoli nella seconda metà del Seicento. In La musica a Napoli durante il Seicento (pp.125-150). Roma : Torre d'Orfeo.

Francesco Provenzale e la cantata a Napoli nella seconda metà del Seicento

GIALDRONI, TERESA MARIA
1987-01-01

Abstract

The cantatas of Provenzale present a great variety of solutions both stylistic and formal. The group of cantatas for soprano and basso continuo preserved in the Biblioteca del Conservatorio S. Pietro a Majella, Naples (I-Nc), do not follow codified formal structures but adapt themselves rather to the peculiarities of the texts with great originality. Particularly interesting is Squarciato appena havea, a parodistic lament for Queen Christina of Sweden that alternates between a long recitative and popular motives. The two cantatas kept in the Fondo Noseda of the Conservatorio di Milano (I-Mc) conform to the usual cantata structure (recitative, aria, recitative, aria)
La musica a Napoli durante il Seicento
Napoli
1985
Università degli studi di Napoli; Associazione "Alessandro Scarlatti"; Soprintendenza ai beni artistici e storici della Campania
Rilevanza internazionale
su invito
apr-1985
1987
Settore L-ART/07 - MUSICOLOGIA E STORIA DELLA MUSICA
Italian
Francesco Provenzale; cantata; Napoli
Intervento a convegno
Gialdroni, T.m. (1987). Francesco Provenzale e la cantata a Napoli nella seconda metà del Seicento. In La musica a Napoli durante il Seicento (pp.125-150). Roma : Torre d'Orfeo.
Gialdroni, Tm
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/2108/112105
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact