In this paper I claim that music is not a “thing”. Or rather, that it is not “just” a thing, as, for example, sound is. Music is a certain “use” of sound: it “imitates” it. The reason for this imitation lies in the fact that imitating sounds is, at the same time, an exercise of the vital forces that dwell within us. And it is for this reason that we imitate sounds – in order to feel and express these forces. To clarify this idea, it will be necessary to establish a close dialogue between different disciplines: on the one hand, philosophy, and on the other, above all, neuroscience and musicology. Philosophy will have the difficult task of asking the right questions to these and other disciplines, whose results and findings will allow us to identify the necessary conditions for the appearance of music in our lives and, thus, in the world. However, these conditions are not yet sufficient for this to happen. An introspective analysis of what takes place during musical listening will enable us to identify the sufficient condi- tion for the emergence of music in our lives and, consequently, in the world.
L’idea che vorrei presentare qui è che la musica non sia una cosa. O meglio, che non sia “solo” una cosa come, per esempio, lo è il suono. La musica è un certo uso del suono: lo imita. La ragione di questa imitazione va trovata nel fatto che l’imitazione dei suoni è al tempo stesso un esercizio delle forze vitali che abitano in noi. Ed è per questo che imitiamo i suoni, per sentire e dispiegare tali forze. Per mettere a fuoco questa idea sarà necessario un confronto serrato tra diverse discipline: da un lato la filosofia e, dall’altro, anzitutto le neuroscienze e la musicologia. Alla filosofia spetterà il non facile compito di porre le domande giuste a queste e ad altre discipline, i cui risultati e le cui acquisizioni ci permetteranno di individuare le condizioni necessarie per la comparsa della musica nella nostra vita e, così, nel mondo. Queste condizioni, tuttavia, non sono ancora sufficienti perché ciò accada. Un’analisi introspettiva di quanto accade durante l’ascolto musicale ci permetterà di identificare la condizione sufficiente per la comparsa della musica nella nostra vita e, così, nel mondo.
Tedeschini, M. (2025). Come si usa la musica? Una teoria mimetica tra filosofia, neuroscienze e musicologia. NODES(26), 46-72.
Come si usa la musica? Una teoria mimetica tra filosofia, neuroscienze e musicologia
Marco Tedeschini
2025-12-01
Abstract
In this paper I claim that music is not a “thing”. Or rather, that it is not “just” a thing, as, for example, sound is. Music is a certain “use” of sound: it “imitates” it. The reason for this imitation lies in the fact that imitating sounds is, at the same time, an exercise of the vital forces that dwell within us. And it is for this reason that we imitate sounds – in order to feel and express these forces. To clarify this idea, it will be necessary to establish a close dialogue between different disciplines: on the one hand, philosophy, and on the other, above all, neuroscience and musicology. Philosophy will have the difficult task of asking the right questions to these and other disciplines, whose results and findings will allow us to identify the necessary conditions for the appearance of music in our lives and, thus, in the world. However, these conditions are not yet sufficient for this to happen. An introspective analysis of what takes place during musical listening will enable us to identify the sufficient condi- tion for the emergence of music in our lives and, consequently, in the world.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
NODES 26_come si usa la musica_final.pdf
solo utenti autorizzati
Tipologia:
Versione Editoriale (PDF)
Licenza:
Copyright degli autori
Dimensione
448.43 kB
Formato
Adobe PDF
|
448.43 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


