This article examines the use of Aristotle's adage ars imitatur naturam in the Middle Ages, starting with its use in Boethius, in order to explore the particular meaning it acquires in the work of the English Franciscan Roger Bacon. Developing a conception of natural philosophy in which nature becomes a model and a “laboratory” for the advancement of knowledge and the improvement of humanity, Bacon systematised a comprehensive project of knowledge reform, which he presented to Pope Clement IV. An example of how, according to Bacon, ars can perfect nature is presented in the concluding part of the contribution, examining the function of optical science (perspectiva) and references to the construction of catoptric instruments such as burning and telescopic mirrors, to which the Franciscan refers to exemplify the perfecting value of human technology.
Il presente contributo esamina l'uso dell'adagio aristotelico ars imitatur naturam nel medioevo, a partire dall'impiego in Boezio, per approfondire il senso peculiare che esso acquisisce nell’opera del francescano inglese Ruggero Bacone. Sviluppando una concezione della filosofia naturale nella quale la natura diviene modello e “laboratorio” per l’avanzamento della conoscenza e il miglioramento dell’uomo, Bacone mise a sistema un progetto globale di riforma dei saperi presentato a papa Clemente IV. Un’esemplificazione di come, secondo Bacone, l'ars possa perfezionare la natura è presentato nella parte conclusiva del contributo, esaminando la funzione della scienza ottica (perspectiva) e i riferimenti alla costruzione di strumenti catottrici come specchi ustori e telescopici ai quali il francescano rimanda nell'esemplificare il valore perfettivo della tecnica umana.
Panti, C. (2025). Ars imitatur naturam et eam perficit. Ruggero Bacone e la natura come laboratorio sperimentale per il progresso umano. In Nostra madre terra. Natura, ambiente, fonti energetiche e materie prime nel basso medioevo. LXI Convegno storico internazionale. Todi, 13-15 ottobre, 2024 (pp. 291-327). Spoleto : Centro Italiano di Studi sull'Alto Medioevo.
Ars imitatur naturam et eam perficit. Ruggero Bacone e la natura come laboratorio sperimentale per il progresso umano
Panti, Cecilia
2025-01-01
Abstract
This article examines the use of Aristotle's adage ars imitatur naturam in the Middle Ages, starting with its use in Boethius, in order to explore the particular meaning it acquires in the work of the English Franciscan Roger Bacon. Developing a conception of natural philosophy in which nature becomes a model and a “laboratory” for the advancement of knowledge and the improvement of humanity, Bacon systematised a comprehensive project of knowledge reform, which he presented to Pope Clement IV. An example of how, according to Bacon, ars can perfect nature is presented in the concluding part of the contribution, examining the function of optical science (perspectiva) and references to the construction of catoptric instruments such as burning and telescopic mirrors, to which the Franciscan refers to exemplify the perfecting value of human technology.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Panti_2025_Ars imitatur naturam_Bacone e la natura come laboratorio.pdf
solo utenti autorizzati
Tipologia:
Versione Editoriale (PDF)
Licenza:
Copyright dell'editore
Dimensione
463.23 kB
Formato
Adobe PDF
|
463.23 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


