Responding to an emergency and working to enhance prevention is an individual and organizational behaviour that improves “the art of navigating in torrents”, i.e. the ability to be resilient. Some schools are managing the “Black Swan”, represented by the current pandemic, through inclusive didactic processes, mediated by technologies and oriented to a proximity teaching that can bring the school to houses, and improve relationships. This paper explores organizational and educational strategies and technological processes that have allowed teachers how to manage the unexpected. Specifically, it seeks to understand if and how the re-design of post-lockdown educational environments can foster environmental and social architectures that are designed to solicit participation, development, change, and learning in the school community.
Rispondere ad un’emergenza e, successivamente, lavorare sul potenziamento della prevenzione è un atteggiamento individuale e organizzativo che potenzia “l’arte di navigare nei torrenti”, ossia la capacità di essere resilienti. Alcune scuole stanno gestendo il “cigno nero”, rappresentato dall’attuale pandemia, attraverso processi didattici inclusivi, fortemente mediati dalle tecnologie e volti a proporre una didattica di prossimità capace di portare la scuola nelle case, insistendo sulle relazioni e non sui contenuti. Il contributo esplora strategie organizzative e didattiche e processi tecnologici che hanno permesso di governare l’inatteso. In particolare, si intende comprendere se e come la ri-progettazione degli ambienti educativi post-lockdown possa favorire delle architetture ambientali e sociali volte a sollecitare partecipazione, sviluppo, cambiamento e apprendimento della comunità scolastica.
Spinelli, A. (2021). Ambienti di apprendimento e didattica di prossimità: il ruolo delle tecnologie nella riorganizzazione scolastica. PEDAGOGIA OGGI, 1, 145-150.
Ambienti di apprendimento e didattica di prossimità: il ruolo delle tecnologie nella riorganizzazione scolastica
Spinelli A
2021-01-01
Abstract
Responding to an emergency and working to enhance prevention is an individual and organizational behaviour that improves “the art of navigating in torrents”, i.e. the ability to be resilient. Some schools are managing the “Black Swan”, represented by the current pandemic, through inclusive didactic processes, mediated by technologies and oriented to a proximity teaching that can bring the school to houses, and improve relationships. This paper explores organizational and educational strategies and technological processes that have allowed teachers how to manage the unexpected. Specifically, it seeks to understand if and how the re-design of post-lockdown educational environments can foster environmental and social architectures that are designed to solicit participation, development, change, and learning in the school community.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
2021 Pedagogia oggi Ambienti apprendimento.pdf
non disponibili
Licenza:
Copyright dell'editore
Dimensione
542.23 kB
Formato
Adobe PDF
|
542.23 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


