This volume investigates the relationship between cinema and Post-Shoah through a wide range of narrative languages and especially national contexts. In Germany and Austria, the central theme is collective guilt and silence, while in Eastern Europe the gaze lays bare the brutality of the concentration camps. In the U.S., Hollywood gives way to more realistic and claustrophobic depictions, but does not give up science fiction overtones, revealing the impact of the Shoah in unprecedented ways. In Italy, the theme of historical responsibility emerges in documentaries, while in fiction cinema the disengagement from reality raises ethical questions about the role of the gaze. French cinema, with Lanzmann's work, focuses on the sensitive issue of Jewish councils, an issue only hinted at in his masterpiece Shoah. In Israel, the narrative of the Shoah evolves from a redemptive narrative to a deeper and more complex reflection on the inclusion of the witness and the role of memory. The studies gathered here thus seek to probe the deep ambivalence and complexity of the event and the evolution of its memory over time. Translated with DeepL.com (free version)
Il volume indaga il rapporto tra cinema e Post-Shoah attraverso una vasta gamma di linguaggi narrativi e soprattutto di contesti nazionali. In Germania e Austria, il tema centrale è la colpa e il silenzio collettivo, mentre nell’Europa orientale lo sguardo mette a nudo la brutalità dei lager. Negli Stati Uniti, Hollywood cede il passo a rappresentazioni più realistiche e claustrofobiche, ma non rinuncia a sfumature fantascientifiche, rivelando l’impatto della Shoah in modo inedito. In Italia, il tema della responsabilità storica emerge nei documentari, mentre nel cinema di finzione lo sganciamento dalla realtà solleva interrogativi etici sul ruolo dello sguardo. Il cinema francese, con il lavoro di Lanzmann, si concentra sul delicato tema dei consigli ebraici, una questione solo accennata nel suo capolavoro Shoah. In Israele, il racconto della Shoah evolve da una narrazione redentiva a una riflessione più profonda e complessa sull’inclusione del testimone e sul ruolo della memoria. Gli studi qui riuniti cercano quindi di sondare la profonda ambivalenza e complessità dell’evento e l’evoluzione della sua memoria nel tempo.
Apostolo Stefano, G.D. (2025). Cinema e Post-Shoah. Stati Uniti, Europa e Israele (C.g. Hassan, a cura di). Roma : Viella.
Cinema e Post-Shoah. Stati Uniti, Europa e Israele
Claudia Gina Hassan
2025-01-01
Abstract
This volume investigates the relationship between cinema and Post-Shoah through a wide range of narrative languages and especially national contexts. In Germany and Austria, the central theme is collective guilt and silence, while in Eastern Europe the gaze lays bare the brutality of the concentration camps. In the U.S., Hollywood gives way to more realistic and claustrophobic depictions, but does not give up science fiction overtones, revealing the impact of the Shoah in unprecedented ways. In Italy, the theme of historical responsibility emerges in documentaries, while in fiction cinema the disengagement from reality raises ethical questions about the role of the gaze. French cinema, with Lanzmann's work, focuses on the sensitive issue of Jewish councils, an issue only hinted at in his masterpiece Shoah. In Israel, the narrative of the Shoah evolves from a redemptive narrative to a deeper and more complex reflection on the inclusion of the witness and the role of memory. The studies gathered here thus seek to probe the deep ambivalence and complexity of the event and the evolution of its memory over time. Translated with DeepL.com (free version)| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
curatela Hassan .pdf
solo utenti autorizzati
Descrizione: Curatela Volume Cinema e Post-Shoah. Stati Uniti, Europa e israele
Tipologia:
Versione Editoriale (PDF)
Licenza:
Copyright dell'editore
Dimensione
4.03 MB
Formato
Adobe PDF
|
4.03 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


