The cycle dedicated to Camonius Rufus (6, 85; 9, 74 and 9, 76), a young man who died prematurely and a great admirer of Martial, allows the poet to express his opinion on metapoetic issues. In particular, the epigrams, with a play on variationes, analyse the relationship between the poetic and figurative arts, celebrating the superiority of the epigrammatic genre that can ‘paint’ a more complete portrait of man.

Nocchi, F.r. (2024). Haec erit in chartis maior imago meis: quando la poesia dà voce alla pittura. Il ciclo di Camonio in Marziale (6, 85; 9, 74 e 76). PAN, 13, 95-116.

Haec erit in chartis maior imago meis: quando la poesia dà voce alla pittura. Il ciclo di Camonio in Marziale (6, 85; 9, 74 e 76)

Nocchi, F R
2024-01-01

Abstract

The cycle dedicated to Camonius Rufus (6, 85; 9, 74 and 9, 76), a young man who died prematurely and a great admirer of Martial, allows the poet to express his opinion on metapoetic issues. In particular, the epigrams, with a play on variationes, analyse the relationship between the poetic and figurative arts, celebrating the superiority of the epigrammatic genre that can ‘paint’ a more complete portrait of man.
2024
Pubblicato
Rilevanza internazionale
Articolo
Esperti anonimi
Settore LATI-01/A - Lingua e letteratura latina
Italian
Poetic arts; Figurative arts; Funeral epigram; maior imago/certior voltus; variationes
Nocchi, F.r. (2024). Haec erit in chartis maior imago meis: quando la poesia dà voce alla pittura. Il ciclo di Camonio in Marziale (6, 85; 9, 74 e 76). PAN, 13, 95-116.
Nocchi, Fr
Articolo su rivista
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/2108/397129
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact