A survey on a sample of Italian intermediaries focuses on banks offering an investment advisory service. Suitability questionnaires are often set up in order to primarily respond to regulatory obligations and there is room to improve the engagement activity with the customers. Many institutions have similar suitability models, with a robust methodology, inspired to the models applied to the banking trading book. However, some subjects are applying less complex methods that carry out a suitability test through risk measures less exposed to short-term market shocks. In the customer advisory service, asset only models prevail; an area for improvement seems to be the adoption of financial planning models based on goal-based investing.
Un’indagine su un campione di intermediari analizza le realtà specializzate nella consulenza in materia di investimenti alla clientela. Dal confronto dei diversi approcci al questionario di adeguatezza emerge che esso assume una struttura dettata dal rispetto degli obblighi normativi. Esistono spazi per sviluppare il ruolo del questionario per un’attività di engagement della clientela, coerentemente con il business model specifico di ogni banca. Alcune istituzioni presentano modelli di adeguatezza simili, robusti dal punto di vista analitico ma ispirati ai modelli di stima del rischio applicati al portafoglio di proprietà. Altre applicano metodologie che, se pur meno complesse, effettuano una verifica di adeguatezza meno esposta agli shock di breve termine dei mercati. Nel servizio di consulenza, modelli del tipo asset only potrebbero evolvere verso modelli basati sugli obiettivi di investimento.
Pomante, U., Carluccio, E., Cucurachi, P., Maspero, D., Ajello, F., Stefani, M. (2022). Profilatura del cliente, costruzione dei portafogli e verifica di adeguatezza: sfide ancora aperte. BANCARIA.
Profilatura del cliente, costruzione dei portafogli e verifica di adeguatezza: sfide ancora aperte
Ugo Pomante
;
2022-11-30
Abstract
A survey on a sample of Italian intermediaries focuses on banks offering an investment advisory service. Suitability questionnaires are often set up in order to primarily respond to regulatory obligations and there is room to improve the engagement activity with the customers. Many institutions have similar suitability models, with a robust methodology, inspired to the models applied to the banking trading book. However, some subjects are applying less complex methods that carry out a suitability test through risk measures less exposed to short-term market shocks. In the customer advisory service, asset only models prevail; an area for improvement seems to be the adoption of financial planning models based on goal-based investing.File | Dimensione | Formato | |
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