Verbal communication makes use of mechanisms that go beyond the only reference function. In fact, voice expresses personality, emotions, intelligence and sensibility of each individual, it conveys verbal communication to be rich of elements that defines the final message drawn to the interlocutor. Voice disorders (dysphonia) influences the communication depending on the impact of everyday’s activities, on the psychological sphere and on the personal perception on vocal characteristics. Music education, especially as a group school activity, becomes the mechanism where a child, with joy and participation, assimilates the most correct voice habit. During musical activities the energetic effects of the sound directs to a spontaneous and a awareness of movement helping to develop therefore a behavioural, expressive and phonatory intelligence in the child, essential for a correct use of the voice. So the music assumes a formative, educational and aesthetic valence.
La comunicazione verbale si avvale di meccanismi che vanno oltre la sola funzione referenziale. La voce infatti esprime la personalità, l’emotività, l’intelligenza e la sensibilità dell’individuo, rendendo la comunicazione verbale ricca di elementi che definiscono il messaggio finale recepito dall’interlocutore. I disturbi della voce (disfonie) influiscono sulla comunicazione per l’impatto che essa ha sulle attività quotidiane, sulla sfera psicologica e sulla percezione personale delle caratteristiche vocali. L’educazione musicale, specialmente come attività scolastica di gruppo, diviene il meccanismo attraverso il quale il bambino, con gioia e partecipazione, assimila il comportamento vocale più idoneo. Durante le attività musicali gli effetti energetici del suono guidano a movimenti spontanei e più consapevoli contribuendo a sviluppare nel bambino un’intelligenza comportamentale, espressiva e fonatoria indispensabile per un corretto uso della voce. Pertanto la musica assume una valenza formativa, educativa ed estetica.
Sellari, G. (2017). Educazione vocale e prevenzione delle disfonie in età prescolare : la 'musica educativa' dalla ricerca alla didattica inclusiva. I PROBLEMI DELLA PEDAGOGIA, 1, 95-111.
Educazione vocale e prevenzione delle disfonie in età prescolare : la 'musica educativa' dalla ricerca alla didattica inclusiva
Sellari G
2017-01-01
Abstract
Verbal communication makes use of mechanisms that go beyond the only reference function. In fact, voice expresses personality, emotions, intelligence and sensibility of each individual, it conveys verbal communication to be rich of elements that defines the final message drawn to the interlocutor. Voice disorders (dysphonia) influences the communication depending on the impact of everyday’s activities, on the psychological sphere and on the personal perception on vocal characteristics. Music education, especially as a group school activity, becomes the mechanism where a child, with joy and participation, assimilates the most correct voice habit. During musical activities the energetic effects of the sound directs to a spontaneous and a awareness of movement helping to develop therefore a behavioural, expressive and phonatory intelligence in the child, essential for a correct use of the voice. So the music assumes a formative, educational and aesthetic valence.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Educazione vocale e prevenzione.pdf
solo utenti autorizzati
Tipologia:
Versione Editoriale (PDF)
Licenza:
Copyright dell'editore
Dimensione
263.51 kB
Formato
Adobe PDF
|
263.51 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
Indice_1-2017.pdf
solo utenti autorizzati
Tipologia:
Versione Editoriale (PDF)
Licenza:
Copyright dell'editore
Dimensione
55.01 kB
Formato
Adobe PDF
|
55.01 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.