The recent legislation on the establishment of the integrated education and training system from birth to 6 years has opened up new scenarios and thrown down new challenges to childcare services. This system is promoted to ensure equal opportunities for all girls and boys, who, from birth, must be guaranteed the right to be educated and perfected under equal starting conditions. The various educational contexts 0-3 and 3-6 years, despite the diversity of the proposals and their specificities, are in fact designed to stem all forms of disadvantage and marginalisation, and to guarantee the overcoming of inequalities. Educational music, starting from the crèche and pre-school, is able to push, through the energising effect of sound, those who produce it and those who listen to it towards an aesthetic existence. The primary task of every educator is not to make every child into an artist, but to increase in him or her the sense of taste and beauty, since the true Artist is the one who possesses the perceptiveness of the blind to listen to the immanence of the world and the sensitivity of the deaf to observe the transcendence of life with wonder.
La recente normativa sull’istituzione del sistema integrato di educazione e di istruzione dalla nascita fino ai 6 anni, ha aperto scenari inediti e lanciato nuove sfide ai servizi per l’infanzia. Tale sistema, è promosso per assicurare eque opportunità a tutte le bambine e i bambini a cui, fin dalla nascita, deve essere garantito il diritto all’educabilità e perfettibilità in condizioni di partenza uguali. I vari contesti formativi 0-3 e 3-6 anni, pur nella diversità delle proposte e delle loro specificità, sono infatti concepiti per arginare qualsiasi forma di svantaggio e di marginalizzazione, e per garantire il superamento delle diseguaglianze. La musica educativa, a partire dal nido e dalla scuola dell’infanzia, è in grado di spingere, attraverso l’effetto energizzante del suono, chi la produce e chi l’ascolta verso un’esistenza estetica. Il compito primario di ciascun educatore non è far diventare ogni bambino un’artista, ma di accrescere in lui il senso del gusto e del bello, poiché il vero Artista è chi possiede la percettività del cieco per ascoltare l’immanenza del mondo e la sensibilità del sordo per osservare con stupore la trascendenza della vita.
Sellari, G. (2020). La musica, la voce e il canto nel curriculo inclusivo 0-6 anni : mille sfumature di cielo. ROMA : Anicia.
La musica, la voce e il canto nel curriculo inclusivo 0-6 anni : mille sfumature di cielo
Sellari G
2020-01-01
Abstract
The recent legislation on the establishment of the integrated education and training system from birth to 6 years has opened up new scenarios and thrown down new challenges to childcare services. This system is promoted to ensure equal opportunities for all girls and boys, who, from birth, must be guaranteed the right to be educated and perfected under equal starting conditions. The various educational contexts 0-3 and 3-6 years, despite the diversity of the proposals and their specificities, are in fact designed to stem all forms of disadvantage and marginalisation, and to guarantee the overcoming of inequalities. Educational music, starting from the crèche and pre-school, is able to push, through the energising effect of sound, those who produce it and those who listen to it towards an aesthetic existence. The primary task of every educator is not to make every child into an artist, but to increase in him or her the sense of taste and beauty, since the true Artist is the one who possesses the perceptiveness of the blind to listen to the immanence of the world and the sensitivity of the deaf to observe the transcendence of life with wonder.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Monografia Sellari Mille sfumatorue di cielo.pdf
solo utenti autorizzati
Tipologia:
Versione Editoriale (PDF)
Licenza:
Copyright dell'editore
Dimensione
1.19 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.19 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.