Among the individual variables capable of promoting positive psychosocial development, empathy plays a fundamental role. This capacity fosters the recognition and sharing in a vicarious manner of the emotion felt by another individual, which translates into an emotional experience more in keeping with the other person's state of mind than one's own, and to understand the situation by putting oneself in the other person's shoes in an increasingly refined manner in the course of development. From pre-school age, empathising with the other person's experiences encourages the implementation of appropriate prosocial behaviour. In the school environment, such behaviour makes it possible to enhance the positive aspects of all learners - especially those in problematic situations - and to develop teaching activities aimed at inclusion. The data that emerged from the research show that singing in a choir together with one's classmates constitutes, in the perspective of an inclusive classroom context, a particularly effective way of building positive interpersonal relationships and of stimulating in each individual a sense of autonomy, belonging, participation and security in one's own means and in those of the group.
Tra le variabili individuali in grado di promuovere un positivo sviluppo psicosociale riveste un ruolo fondamentale l’empatia. Questa capacità favorisce il riconoscimento e la condivisione in maniera vicaria dell’emozione provata da un altro individuo, che si traduce in un vissuto emotivo più consono allo stato d’animo dell’altro che al proprio e di comprenderne la situazione mettendosi nei suoi panni in modo sempre più raffinato nel corso dello sviluppo. Fin dall’età prescolare, empatizzare con i vissuti dell’altro favorisce la messa in atto di comportamenti prosociali adeguati. Tali condotte permettono, in ambiente scolastico, di valorizzare gli aspetti positivi di tutti i discenti – soprattutto quelli in situazione problematica – e di sviluppare attività didattiche rivolte all’inclusione. I dati emersi dalla ricerca dimostrano che cantare in coro insieme ai propri compagni costituisce, nella prospettiva di un contesto classe inclusivo, una via particolarmente efficace per la costruzione di rapporti interpersonali positivi e per stimolare in ciascuno il senso di autonomia, di appartenenza, di partecipazione e di sicurezza nei propri mezzi e in quelli del gruppo.
Sellari, G. (2020). Promuovere l'empatia nella scuola dell'infanzia : il laboratorio di musica corale "Cantare ci fa bene" nei percorsi didattici inclusivi di alfabetizzazione emotiva. In T.V. G. Sellari (a cura di), Educare alle emozioni : promuovere relazioni positive nella scuola (pp. 181-209). Roma : Universitalia Editrice S.r.l..
Promuovere l'empatia nella scuola dell'infanzia : il laboratorio di musica corale "Cantare ci fa bene" nei percorsi didattici inclusivi di alfabetizzazione emotiva
Sellari G
2020-01-01
Abstract
Among the individual variables capable of promoting positive psychosocial development, empathy plays a fundamental role. This capacity fosters the recognition and sharing in a vicarious manner of the emotion felt by another individual, which translates into an emotional experience more in keeping with the other person's state of mind than one's own, and to understand the situation by putting oneself in the other person's shoes in an increasingly refined manner in the course of development. From pre-school age, empathising with the other person's experiences encourages the implementation of appropriate prosocial behaviour. In the school environment, such behaviour makes it possible to enhance the positive aspects of all learners - especially those in problematic situations - and to develop teaching activities aimed at inclusion. The data that emerged from the research show that singing in a choir together with one's classmates constitutes, in the perspective of an inclusive classroom context, a particularly effective way of building positive interpersonal relationships and of stimulating in each individual a sense of autonomy, belonging, participation and security in one's own means and in those of the group.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Cap. 6 Promuovere l'empatia nella scuola dell'infanzia.pdf
solo utenti autorizzati
Tipologia:
Versione Editoriale (PDF)
Licenza:
Copyright dell'editore
Dimensione
589.79 kB
Formato
Adobe PDF
|
589.79 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
|
Colophon e indice.pdf
solo utenti autorizzati
Tipologia:
Versione Editoriale (PDF)
Licenza:
Copyright dell'editore
Dimensione
220.01 kB
Formato
Adobe PDF
|
220.01 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


