Calliope is invoked in Purg. I, 7-12, and her song (Ovid, Metamorphosis V, 332-678), centered on the story of Proserpina, appears to Dante as singularly appropriate as an intertext of his Purgatorio. The other passages considered are Inf. XXV, 95 («Taccia di Cadmo e d’Aretusa Ovidio»); XXXIV, 139 («e quindi uscimmo a riveder le stelle»); Purg. XII, 37-39; 43-45 (the figurations of punished pride, and especially Niobe and Arachne); XXVIII, 48-50 (Matelda as Proserpina); Par. VIII, 67-70 (Typhoeus).
Casali, S. (2021). Il canto di Calliope nella Commedia. STUDJ ROMANZI, n.s. 17, 109-128.
Il canto di Calliope nella Commedia
Sergio Casali
2021-01-01
Abstract
Calliope is invoked in Purg. I, 7-12, and her song (Ovid, Metamorphosis V, 332-678), centered on the story of Proserpina, appears to Dante as singularly appropriate as an intertext of his Purgatorio. The other passages considered are Inf. XXV, 95 («Taccia di Cadmo e d’Aretusa Ovidio»); XXXIV, 139 («e quindi uscimmo a riveder le stelle»); Purg. XII, 37-39; 43-45 (the figurations of punished pride, and especially Niobe and Arachne); XXVIII, 48-50 (Matelda as Proserpina); Par. VIII, 67-70 (Typhoeus).File in questo prodotto:
File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Casali Studj Romanzi XVII (2021).pdf
solo utenti autorizzati
Licenza:
Copyright dell'editore
Dimensione
996.71 kB
Formato
Adobe PDF
|
996.71 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.