The article focuses on the fundamental stages of the productions nationalization political process in the Imperial Theatres under the Tsars Alexander III and Nicholas II. It clarifies the causes that led to the bitter dispute between the St. Petersburg Westernizers artists of the World of Art and the Moscow Slavophilists of Savva Mamontov’s Circle. In this context, the figure of Sergei Diaghilev emerged, whose complex events in Russia are reconstructed. Diaghilev sought redemption for his failed projects abroad. Here the false myth of the impresario-creator of the synthesis of the arts flourished. The myth is false because it is based on the appropriation of merits, unduly subtracted from those who were the true creators.
L’articolo ricostruisce le tappe fondamentali del processo politico di nazionalizzazione delle produzioni dei Teatri Imperiali durante il regno degli zar Alessandro III e Nicola II, mettendo a fuoco le cause che determinarono l’aspra contesa tra gli artisti occidentalisti pietroburghesi del Mondo dell’Arte e gli slavofilisti moscoviti del Circolo di Savva Mamontov. In questo contesto emerse la figura di Sergej Djagilev, di cui si ricostruiscono le complesse vicende in patria che lo portarono a cercare il riscatto all’estero, dove fiorì il falso mito dell’impresario creatore dello spettacolo della sintesi delle arti. Esso è falso perché si fonda sull’appropiazione di meriti, sottratti indebitamente a coloro che ne furono i veri ideatori.
Gavrilovich, D. (2022). La “resistibile ascesa” del falso mito di Sergej Djagilev nella storia dei Teatri Imperiali. SINESTESIEONLINE, 5, 1-15.
La “resistibile ascesa” del falso mito di Sergej Djagilev nella storia dei Teatri Imperiali
GAVRILOVICH
2022-01-01
Abstract
The article focuses on the fundamental stages of the productions nationalization political process in the Imperial Theatres under the Tsars Alexander III and Nicholas II. It clarifies the causes that led to the bitter dispute between the St. Petersburg Westernizers artists of the World of Art and the Moscow Slavophilists of Savva Mamontov’s Circle. In this context, the figure of Sergei Diaghilev emerged, whose complex events in Russia are reconstructed. Diaghilev sought redemption for his failed projects abroad. Here the false myth of the impresario-creator of the synthesis of the arts flourished. The myth is false because it is based on the appropriation of merits, unduly subtracted from those who were the true creators.File | Dimensione | Formato | |
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