This essay attempts to explain Carlo Gesualdo's imaginative and audacious treatiment of chromaticism using the tools of Neo-Riemannian theory. The apparent anachronism is justified by the affinities between the source collection of the hexachordal cycle and Nicola Vicentino's chromatic tetrachord.
Sanguinetti, G. (2010). Condotta delle voci 'parsimoniosa' e sistemi esatonali in alcuni madrigali di Gesualdo. In A. Addessi, I. Macchiarella, M. Privitera, M. Russo (a cura di), Con-Scientia Musica. Contrappunti per Rossana Dalmonte e Mario Baroni (pp. 223-241). Lucca : LIM.
Condotta delle voci 'parsimoniosa' e sistemi esatonali in alcuni madrigali di Gesualdo
SANGUINETTI, GIORGIO
2010-01-01
Abstract
This essay attempts to explain Carlo Gesualdo's imaginative and audacious treatiment of chromaticism using the tools of Neo-Riemannian theory. The apparent anachronism is justified by the affinities between the source collection of the hexachordal cycle and Nicola Vicentino's chromatic tetrachord.File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.