The research analyses practices, tools, stakeholders, initiatives in support of open and sustainable science in the academic library.The first part of the thesis frames practices and social benefits related to the library's citizen engagement in open access to academic scientific production, contributing to information literacy in the pursuit of the target 4.6:" By 2030, ensure that all youth and a substantial proportion of adults, both men and women, achieve literacy and numeracy"(SDG 4 Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all) . The heart of the work deals with data stewardship as a support for SA8000 ethical certification.Subsequently, the paper deals with the topic of academic research data stewardship, evaluating the practices and tools in the library aimed at the target group 16.10: "ensure public access to information and protect fundamental freedoms, in accordance with national legislation and international agreements"(SDG 16 Peace, justice and strong institutions)
La ricerca analizza pratiche, strumenti, stakeholder, iniziative a supporto della scienza aperta e sostenibile nella biblioteca accademica. La prima parte della tesi inquadra pratiche e benefici sociali legati al citizen engagement della biblioteca nell'accesso aperto alla produzione scientifica accademica, contribuendo all'alfabetizzazione informativa nel perseguimento del target 4.10: "assicurarsi che tutti i giovani e una parte sostanziale di adulti, uomini e donne, raggiungano l’alfabetizzazione e l’abilità di calcolo" (SDG 4 Educazione di qualità). Il cuore del lavoro si occupa della data stewardship come supporto alla certificazione etica SA8000. Successivamente nell'elaborato si affronta il tema della data stewardship della ricerca accademica, valutando le pratiche e gli strumenti in biblioteca volti al target 16.10: "garantire l'accesso del pubblico alle informazioni e proteggere le libertà fondamentali, in conformità con la legislazione nazionale e con gli accordi internazionali" (SDG 16 Pace, giustizia e istituzioni solide).
Orru, D. (2020). Data stewardship in biblioteca per la scienza sostenibile e aperta. Universitalia [10.5281/zenodo.3779063].
Data stewardship in biblioteca per la scienza sostenibile e aperta
Orru, Damiano
2020-05-09
Abstract
The research analyses practices, tools, stakeholders, initiatives in support of open and sustainable science in the academic library.The first part of the thesis frames practices and social benefits related to the library's citizen engagement in open access to academic scientific production, contributing to information literacy in the pursuit of the target 4.6:" By 2030, ensure that all youth and a substantial proportion of adults, both men and women, achieve literacy and numeracy"(SDG 4 Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all) . The heart of the work deals with data stewardship as a support for SA8000 ethical certification.Subsequently, the paper deals with the topic of academic research data stewardship, evaluating the practices and tools in the library aimed at the target group 16.10: "ensure public access to information and protect fundamental freedoms, in accordance with national legislation and international agreements"(SDG 16 Peace, justice and strong institutions)File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
zenodo.pdf
accesso aperto
Descrizione: Tesi di Master di secondo livello
Tipologia:
Documento in Pre-print
Licenza:
Creative commons
Dimensione
4.23 MB
Formato
Adobe PDF
|
4.23 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Data stewardship in library for sustainable and open science.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Documento in Pre-print
Licenza:
Creative commons
Dimensione
4.23 MB
Formato
Adobe PDF
|
4.23 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.