Magnificence and munificence are the hallmarks in the political action of cardinal Alessandro Farnese Senior (the future Pope Paul III, 1534-1549) and his heirs, among which the homonymous grandson known as the “Great Cardinal”. They are part of a precise political programme, with different purposes, which is destined to become a reference for European courts. At first it contributes to the Restitutio Urbis, the renewal of Rome, whose decadence was blatant, especially after the Imperial Sack of 1527. The corollary of this policy and its dynamic economic implications is the building of a capillary consensus, involving the entire society: from rich merchants to members of the Curia, Romulean aristocrats, craftsmen and artist, according to a process that would be defined in the XIX century as “conspicuous consumption” (1899). The process is based on the visual appeal of power, firstly manifested in architecture, the most social form of art, besides the vast promotion of figurative and applied arts integrating buildings. Arts are therefore used as propaganda tools to celebrate and fix individual primacy as well as dynastical excellence, enabling persuasive campaigns and defining essential models for architecture in early modern Rome and Europe.
Magnificenza e munificenza sono i tratti distintivi dell’azione politica del cardinale Alessandro Farnese senior (poi papa Paolo III, 1534-1549) e dei suoi eredi diretti, tra i quali spicca il nipote omonimo, noto come il ‘Gran Cardinale’. Si tratta di un accurato programma politico che dispiega più finalità e che è destinato a porsi come referente delle corti europee. In primo luogo esso contribuisce alla Restitutio Urbis, al rinnovamento di Roma, la cui decadenza è palese specie dopo il Sacco imperiale del 1527. Corollario di questa politica e del suo dinamico sottinteso economico, è la costruzione di un consenso capillare, che irrora tutto il corpo sociale: dalle classi di doviziosa fortuna, ai curiali, ai patrizi romulei; dalle maestranze edili agli artisti, agli artigiani, in forza del processo che definito alla fine dell’Ottocento il ‘consumo ostentativo’ (conspicuous consumption, 1899). Il processo si fonda sull’esercizio visivo del potere, che si manifesta in primo luogo e vistosamente con l’architettura, la più sociale delle arti, e con la promozione torrenziale delle arti figurative e applicate, che integrano e completano il corpo edilizio, maneggiate come strumenti di propaganda per celebrare e fissare la preminenza individuale e l’eccellenza dinastica, attivando dinamiche persuasive di largo raggio ma, soprattutto, diventando modelli imprescindibili per l’architettura di Roma moderna e dell’Europa.
D'Amelio, M.g. (2019). Il lusso e il consenso: strategie farnesiane nei soffitti a lacunari. In . Conforti C (a cura di), di sotto in su- Soffitti nel Rinascimento a Roma (pp. 57-97). Modena : Palombi Editori-Diano Libri srl.
Il lusso e il consenso: strategie farnesiane nei soffitti a lacunari
D'Amelio M. G.
2019-01-01
Abstract
Magnificence and munificence are the hallmarks in the political action of cardinal Alessandro Farnese Senior (the future Pope Paul III, 1534-1549) and his heirs, among which the homonymous grandson known as the “Great Cardinal”. They are part of a precise political programme, with different purposes, which is destined to become a reference for European courts. At first it contributes to the Restitutio Urbis, the renewal of Rome, whose decadence was blatant, especially after the Imperial Sack of 1527. The corollary of this policy and its dynamic economic implications is the building of a capillary consensus, involving the entire society: from rich merchants to members of the Curia, Romulean aristocrats, craftsmen and artist, according to a process that would be defined in the XIX century as “conspicuous consumption” (1899). The process is based on the visual appeal of power, firstly manifested in architecture, the most social form of art, besides the vast promotion of figurative and applied arts integrating buildings. Arts are therefore used as propaganda tools to celebrate and fix individual primacy as well as dynastical excellence, enabling persuasive campaigns and defining essential models for architecture in early modern Rome and Europe.File | Dimensione | Formato | |
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