The volume deals with the problem of the social and legal organisation of some communities in the earliest attested phases: Vedic India, Greece, ancient Italy, Celtic and Germanic peoples. The research, conducted with an interdisciplinary approach, shows that already in prehistoric times supra-familial institutions existed organised as "people" on various levels of aggregation, and that the leaders of these communities, often called "kings", did not always coincide with a monarchical institution, but with a plurality of figures, sometimes coexisting. These results reduce the theories representing the birth of complex societies as the result of the aggregation of family or gentilician communities.
Il volume affronta il problema dell’organizzazione sociale e giuridica di alcune comunità nelle prime fasi attestate: India vedica, Grecia, Italia antica, popoli celtici e germanici. La ricerca, condotta con un approccio interdisciplinare, mostra che già in epoca preistorica esistevano istituzioni sovrafamiliari organizzate in forma di «popolo» su vari livelli di aggregazione, e che i vertici di queste comunità, spesso denominati «re» non coincidevano sempre con un’istituzione monarchica, ma con una pluralità di figure, talora coesistenti. Questi risultati inducono a ridimensionare le teorie che rappresentano la nascita delle società complesse come il risultato dell’aggregazione di comunità familiari o gentilizie.
Maggi, D., Dreher, M., Maffi, A., Poccetti, P., Bourdin, S., Briquel, D., et al. (2019). Re e popolo. Istituzioni arcaiche tra storia e comparazione (R. Fiori, a cura di). Göttingenöttingen : Vandenhoeck & Ruprecht.
Re e popolo. Istituzioni arcaiche tra storia e comparazione
Fiori, R
2019-01-01
Abstract
The volume deals with the problem of the social and legal organisation of some communities in the earliest attested phases: Vedic India, Greece, ancient Italy, Celtic and Germanic peoples. The research, conducted with an interdisciplinary approach, shows that already in prehistoric times supra-familial institutions existed organised as "people" on various levels of aggregation, and that the leaders of these communities, often called "kings", did not always coincide with a monarchical institution, but with a plurality of figures, sometimes coexisting. These results reduce the theories representing the birth of complex societies as the result of the aggregation of family or gentilician communities.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.