This paper deals with the relationships that exist between the competitive context of the firm and the way it formulates its strategy at the business level. A research project surveyed a sample of strategic business areas from medium and large-sized firms in Italy. The main results are that two environmental factors are particularly relevant: changes in the needs of the firm’s customers and demand growth rate. Moreover, it transpired that even larger firms do not use sophisticated tools to formulate their competitive strategy

Questo paper tratta delle relazioni che esistono tra il contesto competitivo di un’impresa e il modo con cui essa formula la propria strategia a livello di business. All’interno di un progetto di ricerca più ampio, si è analizzato un campione di aree strategiche d’affari di alcune grandi imprese italiane. I rimutati del lavoro indicano che due fattori ambientali sono particolarmente rilevanti: i cambiamenti nei bisogni dei clienti delle imprese e il tasso di crescita della domanda. Si è inoltre potuto apprezzare che anche le grandi imprese non utilizzano strumenti sofisticati nei propri processi di formulazione della strategia competitiva.

Depperu, D., Gnan, L. (2006). The role of the competitive context in the business strategy-formulation process. INTERNATIONAL STUDIES OF MANAGEMENT & ORGANIZATION, 36(3), 110-130 [10.2753/IMO0020-8825360306].

The role of the competitive context in the business strategy-formulation process

GNAN, LUCA
2006-01-01

Abstract

This paper deals with the relationships that exist between the competitive context of the firm and the way it formulates its strategy at the business level. A research project surveyed a sample of strategic business areas from medium and large-sized firms in Italy. The main results are that two environmental factors are particularly relevant: changes in the needs of the firm’s customers and demand growth rate. Moreover, it transpired that even larger firms do not use sophisticated tools to formulate their competitive strategy
2006
Pubblicato
Rilevanza internazionale
Articolo
Sì, ma tipo non specificato
Settore SECS-P/10 - ORGANIZZAZIONE AZIENDALE
English
Con Impact Factor ISI
Questo paper tratta delle relazioni che esistono tra il contesto competitivo di un’impresa e il modo con cui essa formula la propria strategia a livello di business. All’interno di un progetto di ricerca più ampio, si è analizzato un campione di aree strategiche d’affari di alcune grandi imprese italiane. I rimutati del lavoro indicano che due fattori ambientali sono particolarmente rilevanti: i cambiamenti nei bisogni dei clienti delle imprese e il tasso di crescita della domanda. Si è inoltre potuto apprezzare che anche le grandi imprese non utilizzano strumenti sofisticati nei propri processi di formulazione della strategia competitiva.
Depperu, D., Gnan, L. (2006). The role of the competitive context in the business strategy-formulation process. INTERNATIONAL STUDIES OF MANAGEMENT & ORGANIZATION, 36(3), 110-130 [10.2753/IMO0020-8825360306].
Depperu, D; Gnan, L
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