The Petrolini’s autobiographical writings are material to investigate how, in the representation of self, under the aegis of the autobiographical pact, it forms an unprecedented way of narrating the interweaving of tradition and modernity, orality and writing, collapse of the subject, deconstruction of linguistic canons and polyphonic narrative construction, in relation of one of the greatest actors of the early 20th Century in Europe. Through analysis of Abbasso Petrolini ! (1922) and Modestia a parte… (1931), the essay focuses on some aspects of the actor's autobiographical writing : relationship with the popular culture of origin and its styles ; twisting of registers (high and low); marked intertestuality ; polyphony ; poetics of rewriting parody and metalinguistic deformation of the languages and poetic of the «idiozia sublime».
Le scritture autobiografiche di Ettore Petrolini sono materiale prezioso per indagare come, nel processo di autorappresentazione narrativa di uno dei più grandi attori di teatro del primo Novecento europeo, prenda forma un inedito modo di affrontare l’intreccio fra tradizione e modernità, oralità e scrittura, collasso del Soggetto unico, destrutturazione dei canoni linguistici e narrazione polifonica. Attraverso l’analisi di Abbasso Petrolini ! (1922) e di Modestia a parte… (1931), il saggio si concentra su alcuni aspetti nodali della scrittura autobiografica dell’attore : il rapporto con la cultura popolare di origine e suoi stilemi ; la marcata intertestualità (anche attraverso autocitazioni ricontestualizzate e citazioni di testi altrui) ; la polifonia esplicita e implicita ; la poetica della riscrittura parodica e della deformazione metalinguistica dei linguaggi e quella dell’ « idiozia sublime ».
Orecchia, D. (2018). Autobiografie umoristiche d'attore. Ettore Petrolini. MNEMOSYNE O LA COSTRUZIONE DEL SENSO, 11, 123-142.
Autobiografie umoristiche d'attore. Ettore Petrolini
D. Orecchia
2018-01-01
Abstract
The Petrolini’s autobiographical writings are material to investigate how, in the representation of self, under the aegis of the autobiographical pact, it forms an unprecedented way of narrating the interweaving of tradition and modernity, orality and writing, collapse of the subject, deconstruction of linguistic canons and polyphonic narrative construction, in relation of one of the greatest actors of the early 20th Century in Europe. Through analysis of Abbasso Petrolini ! (1922) and Modestia a parte… (1931), the essay focuses on some aspects of the actor's autobiographical writing : relationship with the popular culture of origin and its styles ; twisting of registers (high and low); marked intertestuality ; polyphony ; poetics of rewriting parody and metalinguistic deformation of the languages and poetic of the «idiozia sublime».I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.