This article offers an analytical reading of the manuscript Q.VIII.181 preserved in the Chigi Collection of the Vatican Library, containing 11 items by Marco Marazzoli. Apparently, the manuscript was assembled without any rationale, but a closer reading of the text leads to the hypothesis that the leading idea was that of “peace”. One of these items is clearly dedicated to the peace of Pyrenees (1659), but all items seem to be to connected to the same concept of peace; besides, they are linked to the figure of Pope Alexander VII Chigi and the papal villa of Castel Gandolfo — a place designed as a symbol of peace. The essay is supplied by the transcription if poetical texts of all items preserved in the manuscript.
Il saggio propone una lettura analitica del manoscritto Q.VIII.181 del Fondo Chigi della Biblioteca Apostolica Vaticana contenente 11 pezzi di Marco Marazzoli apparentemente assemblati senza un criterio preciso, ma molto probabilmente raccolti seguendo un impercettibile filo conduttore, il concetto di Pace a partire da un pezzo che però è esplicitamente dedicato alla Pace dei Pirenei del 1659. Tale lettura permette di ricondurre a un unico comun denominatore diverse composizioni individuando un nesso fra il concetto di pace, la figura del papa Alessandro VII, cui alcune di queste composizioni sono dedicate, e la villa papale di Castel Gandolfo, eletto a luogo simbolo della ritrovata pace. Il saggio è corredato dalla trascrizione di dei testi poetici su cui tali pezzi sono stati composti.
Gialdroni, T.m. (2017). Una raccolta di cantate per la pace: il manoscritto Chigi Q.VIII.181 della Biblioteca Apostolica Vaticana. FONTI MUSICALI ITALIANE, 22, 33-54.
Una raccolta di cantate per la pace: il manoscritto Chigi Q.VIII.181 della Biblioteca Apostolica Vaticana
GIALDRONI, TERESA MARIA
2017-01-01
Abstract
This article offers an analytical reading of the manuscript Q.VIII.181 preserved in the Chigi Collection of the Vatican Library, containing 11 items by Marco Marazzoli. Apparently, the manuscript was assembled without any rationale, but a closer reading of the text leads to the hypothesis that the leading idea was that of “peace”. One of these items is clearly dedicated to the peace of Pyrenees (1659), but all items seem to be to connected to the same concept of peace; besides, they are linked to the figure of Pope Alexander VII Chigi and the papal villa of Castel Gandolfo — a place designed as a symbol of peace. The essay is supplied by the transcription if poetical texts of all items preserved in the manuscript.File | Dimensione | Formato | |
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