The Single Supervisory Mechanism transferred to the European Central Bank (ECB) powers of prudential supervision over the main credit institutions operating in the Eurozone. However, the end of State monopoly over such supervision did not also end intervention by national authorities. Rather, this interventions has simply changed form. Today, the effort to coordinate with domestic central banks has become a crucial issue. This article examines the various morphologies of coordination and divides them into four categories, comparing them with those of the Single Resolution Mechanism. Generally, the existence of multiple controllers produces a weak system, from which operators may benefit by using conflict regulation to their advantage. In the realm of banking supervision, studies adopting an empirical approach have shown that the ECB cannot exercise this function exclusively, also due to the genetic characteristics of European administrative law. By operating in accordance with a single authority model mitigated by stable coordination mechanisms, the ECB acts as a guarantor for the balance between the decentralization of duties at national level with the need for unity within European regulation.

Macchia, M. (2016). MODELLI DI COORDINAMENTO DELLA VIGILANZA BANCARIA. RIVISTA TRIMESTRALE DI DIRITTO PUBBLICO, 2, 367-402.

MODELLI DI COORDINAMENTO DELLA VIGILANZA BANCARIA

MACCHIA, MARCO
2016-01-01

Abstract

The Single Supervisory Mechanism transferred to the European Central Bank (ECB) powers of prudential supervision over the main credit institutions operating in the Eurozone. However, the end of State monopoly over such supervision did not also end intervention by national authorities. Rather, this interventions has simply changed form. Today, the effort to coordinate with domestic central banks has become a crucial issue. This article examines the various morphologies of coordination and divides them into four categories, comparing them with those of the Single Resolution Mechanism. Generally, the existence of multiple controllers produces a weak system, from which operators may benefit by using conflict regulation to their advantage. In the realm of banking supervision, studies adopting an empirical approach have shown that the ECB cannot exercise this function exclusively, also due to the genetic characteristics of European administrative law. By operating in accordance with a single authority model mitigated by stable coordination mechanisms, the ECB acts as a guarantor for the balance between the decentralization of duties at national level with the need for unity within European regulation.
2016
Pubblicato
Rilevanza internazionale
Articolo
Esperti anonimi
Settore IUS/10 - DIRITTO AMMINISTRATIVO
Italian
Con l’avvio del «Single Supervisory Mechanism» sono stati trasferiti alla Banca centrale europea i poteri di vigilanza prudenziale sui principali enti creditizi operanti negli Stati dell’eurozona. Ma al tramonto del monopolio nazionale della vigilanza non è seguita la fine dell’ambito di intervento delle autorità nazionali, ma semplicemente quest’ultimo ha mutato forma. Il coordinamento con le banche centrali domestiche è divenuto un’esigenza imprescindibile. L’articolo esamina le morfologie di coordinamento, suddividendole in quattro modalità, e le compara con quelle proprie del «Single Resolution Mechanism». In generale, tanti controllori possono produrre un sistema fragile, di cui gli operatori possono beneficiare sfruttando a proprio vantaggio conflitti di regolazione. Nella vigilanza bancaria la ricerca dimostra che sussiste un’impossibilità funzionale per un’amministrazione sovranazionale di esercitare questa funzione in via esclusiva, non solo in via di fatto, ma anche considerate le caratteristiche genetiche del diritto amministrativo europeo. La BCE, operando secondo un «single authority model» temperato da stabili meccanismi di coordinamento, si fa garante di uno strumento che permette di contemperare il decentramento delle competenze a livello nazionale con l’esigenza di unitarietà della regolazione europea.
Macchia, M. (2016). MODELLI DI COORDINAMENTO DELLA VIGILANZA BANCARIA. RIVISTA TRIMESTRALE DI DIRITTO PUBBLICO, 2, 367-402.
Macchia, M
Articolo su rivista
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/2108/183663
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact