This research aims to define the role of education in psychological and medical contexts : we refer to psycho educational intervention and therapeutic education. There is a fil-rouge guiding these interventions having different character not easily comparable. This factor is the term of education and the use of education to modify conducts (which are attitudes supporting behaviours) rather behaviour in itself. Fundamental in this case is that every training program in the field of adult education also in health care today is based on the paradigm of learning, learning to do and learning to be of purely educational matrix.
Questo ricerca si propone di definire l’apporto e lo specifico educativo in alcuni contesti che non appartengono tradizionalmente all’ambito educativo: ci si rifersce all’intervento psico- educativo e all’educazione terapeutica. C’è un filo rosso che guida questi interventi che pure hanno caratteristiche diverse e non assimilabili tra loro: è la presenza del termine educazione e il suo utilizzo al fine di modificare condotte (che sono gli atteggiamenti che sostengono determinati comportamenti) piuttosto che comportamenti. Fondamentale è la sottolineatura che ogni intervento formativo in campo di educazione degli adulti e anche in ambito sanitario si fondi oggi, sul paradigma del sapere saper fare e saper essere, di matrice squisitamente educativa.
Lozupone, E. (2009). Contributi pedagogici in ambito sanitario : dall'intervento psicoeducativo all'educazione terapeutica. I PROBLEMI DELLA PEDAGOGIA(4-6).
Contributi pedagogici in ambito sanitario : dall'intervento psicoeducativo all'educazione terapeutica
LOZUPONE, ELVIRA
2009-01-01
Abstract
This research aims to define the role of education in psychological and medical contexts : we refer to psycho educational intervention and therapeutic education. There is a fil-rouge guiding these interventions having different character not easily comparable. This factor is the term of education and the use of education to modify conducts (which are attitudes supporting behaviours) rather behaviour in itself. Fundamental in this case is that every training program in the field of adult education also in health care today is based on the paradigm of learning, learning to do and learning to be of purely educational matrix.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
13- Contributi (Lozupone).pdf
accesso aperto
Dimensione
60.09 kB
Formato
Adobe PDF
|
60.09 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.