The essay addresses some of the founding concepts of the building of the subject in modern Europe, focussing on works that paid a special attention to the educational aspects. The reflection starts from the present landscape of the debate about the identity of Europe, which is characterized by important achievements that are nonetheless permeated by several tensions. The transformation process of the Union, a building site that has known several achievements, is therefore analysed as a dynamics which is constitutively open, finding one of its most peculiar features in its own perennial re-discussion. In this sense, the hypothesis is advanced that the European identity cannot do without the constant contribution of the humanities: it was the humanities, actually, that laid down in our modernity the inalienable elements which the essay presents in their problematic nature and in their full richness, through a detailed examination of salient textual loci, selected in a broad time span which goes from 15th to 17th Century.
Il saggio, concentrandosi su opere che hanno riservato una particolare attenzione agli aspetti educativi, affronta alcuni concetti alla base della costruzione del soggetto nell’Europa moderna. La riflessione muove dall’attuale scenario del dibattito sull’identità del Vecchio Continente, caratterizzato da importanti successi che sono, però, attraversati da numerose tensioni. Il processo di trasformazione dell’Unione, cantiere aperto dai molti successi, è dunque analizzato come dinamica intrinsecamente aperta, che ha proprio nel suo carattere di costante ridiscussione uno dei suoi tratti più peculiari. In tal senso, è avanzata l’ipotesi che l’identità europea non possa fare a meno del costante apporto delle discipline umanistiche. Sono esse, infatti, ad aver posto, nella nostra modernità, quegli irrinunciabili tasselli che, nel saggio, sono presentati nella loro problematicità e nella loro ricchezza, attraverso una dettagliata disamina di luoghi testuali più precipui, trascelti in un ampio arco temporale, che copre dal XV al XVII secolo.
Cappa, C. (2013). Armonia e dissonanze: l’educazione, liutaio dell’identità europea. I PROBLEMI DELLA PEDAGOGIA(1), 163-208.
Armonia e dissonanze: l’educazione, liutaio dell’identità europea
CAPPA, CARLO
2013-01-01
Abstract
The essay addresses some of the founding concepts of the building of the subject in modern Europe, focussing on works that paid a special attention to the educational aspects. The reflection starts from the present landscape of the debate about the identity of Europe, which is characterized by important achievements that are nonetheless permeated by several tensions. The transformation process of the Union, a building site that has known several achievements, is therefore analysed as a dynamics which is constitutively open, finding one of its most peculiar features in its own perennial re-discussion. In this sense, the hypothesis is advanced that the European identity cannot do without the constant contribution of the humanities: it was the humanities, actually, that laid down in our modernity the inalienable elements which the essay presents in their problematic nature and in their full richness, through a detailed examination of salient textual loci, selected in a broad time span which goes from 15th to 17th Century.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Saggio - Cappa - Europa Fascicolo 1 - 2013.pdf
solo utenti autorizzati
Descrizione: Saggio pubblicato per la rivista I problemi della pedagogia, fasc. I - 2013
Licenza:
Copyright dell'editore
Dimensione
1.81 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.81 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.