This paper is aimed at providing an overview on how to include contextual effects and relational ties between students in a model for the evaluation of the internal effectiveness of a degree course. In particular, depending on the type of available data, different methods are proposed: an approach based on peer effects, that develops the assumption that the behaviors of students are influenced by those of their peers; and an approach based on the introduction of individual variables, related to the student relational behaviors and abilities. After a brief introduction to these techniques, we present the results of some empirical applications, conducted on the students of a second level degree course of the university of Rome Tor Vergata. Empirical evidence suggests that both contextual effects and student relational features are significant predictors of individual academic achievement.
L'obiettivo di questo lavoro è quello di fornire una panoramica su come includere gli effetti di contesto e dei legami relazionali tra gli studenti in un modello per la valutazione dell'efficacia interna di corsi universitari. In particolare, a seconda della tipologia dei dati, possono essere utilizzati diversi strumenti metodologici: un approccio basatu sui peer effects, che sviluppa l'assunzione che i comportamenti degli studenti sono influenzati da quelli dei loro pari, e un approccio basato sull'introduzione di variabili individuali legate al comportamento ed alle capacità relazionali degli studenti. Dopo una breve introduzione a questi tipi di approcci, vengono presentati i risultati di alcune applicazioni empiriche condotte sugli studenti di un Corso di laurea magistrale dell'università di Roma “Tor Vergata”. L'evidenza empirica suggerisce che sia gli effetti di contesto, sia le caratteristiche relazionali degli studenti sono predittori significativi del rendimento universitario individuale.
Borra, S., Celant, S. (2011). La valutazione dell'efficacia interna di corsi universitari: l'impatto del contesto e dei legami relazionali tra gli studenti. In D. Iezzi (a cura di), Indicatori e metodologia per la valutazione dell'efficacia del sistema universitario (pp. 37-52). Padova : CLEUP.
La valutazione dell'efficacia interna di corsi universitari: l'impatto del contesto e dei legami relazionali tra gli studenti
BORRA, SIMONE;CELANT, SIMONE
2011-01-01
Abstract
This paper is aimed at providing an overview on how to include contextual effects and relational ties between students in a model for the evaluation of the internal effectiveness of a degree course. In particular, depending on the type of available data, different methods are proposed: an approach based on peer effects, that develops the assumption that the behaviors of students are influenced by those of their peers; and an approach based on the introduction of individual variables, related to the student relational behaviors and abilities. After a brief introduction to these techniques, we present the results of some empirical applications, conducted on the students of a second level degree course of the university of Rome Tor Vergata. Empirical evidence suggests that both contextual effects and student relational features are significant predictors of individual academic achievement.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Borra_Celant.pdf
accesso aperto
Licenza:
Copyright dell'editore
Dimensione
602.73 kB
Formato
Adobe PDF
|
602.73 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.