Here we wish to study the fortunate dynamic of the “theme” of Vesta, tutelary divinity of the sacred hearth, and of her priestesses, the Vestals. Beginning with the literary sources of Pirro Ligorio and Ulisse Aldrovandi, continuing through the analysis of various Renaissance sketchbooks, and thanks also to the perusal of the inventories of the various collections, Vesta and the Vestal Virgins have been found in all of the most important collections of antiquities, as for example, those of the Colonna, Porcari, Mattei, Pichi, Paluzzi Albertoni, Farnese, Lisca, Belvedere Vaticano, Cesi, Orsini, Soderini, Medici, Altieri, Ludovisi, Giustiniani, Pamphilj, Massimo, Chigi, Carpegna. In the 16th century the great archaeological excavations, promoted by influential personalities, brought about the discovery of sculptures, coins and reliefs, recognized like that, thanks also to the rediscovery of the classical texts, useful for the reconstruction of the history of ancient Rome, and to the sites of discovery. On the other hand, during the 17th century, changes were felt in the artistic climate, so Orfeo Boselli suggested the restorations of statues like Vestals or Muses or Igea. Only through Lanciani’s excavations in the Atrium Vestae, at the end of the 19th century, we have been able to shed light on the area dedicated to the Vestal Virgins and on their appearance. Other useful information emerged thanks to the re-examination of the history of the archaeological excavations conducted in Rome, from the 15th to the 17th centuries, in Campo Marzio, the Esquiline Hill, the Horti Asiniani, Porta Capena, the Aventine Hill, the Lateran zone, and the Janicolo Hill, sites from which many of the antiquities being studied were excavated. In addition, the rediscovery in the 19th century, in the Baths of Caracalla, of a statue with a seated deity, which has been compared with the Vesta on Dodekatheon and with the seated statue in the Vatican Gardens, can perhaps contribute to shed light on the statue which Pliny saw in the Horti Asiniani When we consider the fresco showing Vesta, found in a pistrinum in a private home in Pompei, we can advance the hypothesis that also in Rome, in private residences, there may have been created sacred areas, dedicated to Vesta, the divinity of the hearth, where perhaps some of the sculptures we have taken into consideration, or perhaps the reliefs that come from the Lateran area showing the faithful bearing offerings, may have been placed.

Viene qui indagata la dinamica della fortuna del tema di Vesta, nume tutelare focolare sacro, e delle sue sacerdotesse, le Vestali. Partendo dagli scritti di eruditi, quali Pirro Ligorio e Ulisse Aldrovandi, passando per l’analisi di alcuni repertori figurativi rinascimentali, grazie anche allo spoglio degli inventari, si sono rintracciate Vesta e Vestali nelle principali collezioni: Colonna, Porcari, Mattei, Pichi, Paluzzi Albertoni, Farnese, Lisca, Belvedere Vaticano, Cesi, Orsini, Soderini, Medici, Altieri, Ludovisi, Giustiniani, Pamphilj, Massimo, Chigi, Carpegna. Nel Cinquecento le grandi opere di scavo promosse da personaggi influenti portarono alla scoperta di sculture, monete e rilievi riconosciute come tali anche grazie alla riscoperta dei testi classici utili a ricostruire la storia antica di Roma, e al sito di rinvenimento. Nel Seicento i dettami suggeriti per il restauro da Orfeo Boselli portarono ad integrare le statue oltre che come Vestali anche come Muse o Igea etc. Solo gli scavi, condotti nell’Atrium Vestae da Rodolfo Lanciani alla fine dell’Ottocento, hanno permesso di far luce sullo spazio dedicato alle Vestali e sul loro aspetto. Altre utili precisazioni sono emerse dalla riconsiderazione della storia degli scavi a Roma dal XV al XVII secolo, nel Campo Marzio, sull’Esquilino, nell’area degli Horti Asiniani e di Porta Capena, sull’Aventino, nell’area Lateranense e sul Gianicolo, siti di provenienza di molte delle antichità considerate. Inoltre il ritrovamento nel XIX secolo, nell’area delle Terme di Caracalla, di una statua di divinità seduta, che è stata messa a confronto con la Vesta del Dodekatheon di Ostia e con la statua seduta del boschetto del Belvedere, può forse contribuire a far luce sulla statua che Plinio vide negli Horti di Asinio Pollione. Prendendo a confronto l’affresco con Vesta ritrovato a Pompei nel pistrinum una casa privata, si potrebbe infine avanzare l’ipotesi che anche a Roma in ambiti privati possa essere stato creato uno spazio celebrativo, consacrato alla divinità del focolare, nel quale forse trovarono posto alcune delle sculture considerate o anche i rilievi con offerenti provenienti dall’area del Laterano.

Mangiafesta, M. (2009). La fortuna delle Vestali tra il 1400 e il 1600.

La fortuna delle Vestali tra il 1400 e il 1600

MANGIAFESTA, MARIA
2009-07-29

Abstract

Here we wish to study the fortunate dynamic of the “theme” of Vesta, tutelary divinity of the sacred hearth, and of her priestesses, the Vestals. Beginning with the literary sources of Pirro Ligorio and Ulisse Aldrovandi, continuing through the analysis of various Renaissance sketchbooks, and thanks also to the perusal of the inventories of the various collections, Vesta and the Vestal Virgins have been found in all of the most important collections of antiquities, as for example, those of the Colonna, Porcari, Mattei, Pichi, Paluzzi Albertoni, Farnese, Lisca, Belvedere Vaticano, Cesi, Orsini, Soderini, Medici, Altieri, Ludovisi, Giustiniani, Pamphilj, Massimo, Chigi, Carpegna. In the 16th century the great archaeological excavations, promoted by influential personalities, brought about the discovery of sculptures, coins and reliefs, recognized like that, thanks also to the rediscovery of the classical texts, useful for the reconstruction of the history of ancient Rome, and to the sites of discovery. On the other hand, during the 17th century, changes were felt in the artistic climate, so Orfeo Boselli suggested the restorations of statues like Vestals or Muses or Igea. Only through Lanciani’s excavations in the Atrium Vestae, at the end of the 19th century, we have been able to shed light on the area dedicated to the Vestal Virgins and on their appearance. Other useful information emerged thanks to the re-examination of the history of the archaeological excavations conducted in Rome, from the 15th to the 17th centuries, in Campo Marzio, the Esquiline Hill, the Horti Asiniani, Porta Capena, the Aventine Hill, the Lateran zone, and the Janicolo Hill, sites from which many of the antiquities being studied were excavated. In addition, the rediscovery in the 19th century, in the Baths of Caracalla, of a statue with a seated deity, which has been compared with the Vesta on Dodekatheon and with the seated statue in the Vatican Gardens, can perhaps contribute to shed light on the statue which Pliny saw in the Horti Asiniani When we consider the fresco showing Vesta, found in a pistrinum in a private home in Pompei, we can advance the hypothesis that also in Rome, in private residences, there may have been created sacred areas, dedicated to Vesta, the divinity of the hearth, where perhaps some of the sculptures we have taken into consideration, or perhaps the reliefs that come from the Lateran area showing the faithful bearing offerings, may have been placed.
29-lug-2009
A.A. 2006/2007
Antichità Classiche e loro Fortuna
19.
Viene qui indagata la dinamica della fortuna del tema di Vesta, nume tutelare focolare sacro, e delle sue sacerdotesse, le Vestali. Partendo dagli scritti di eruditi, quali Pirro Ligorio e Ulisse Aldrovandi, passando per l’analisi di alcuni repertori figurativi rinascimentali, grazie anche allo spoglio degli inventari, si sono rintracciate Vesta e Vestali nelle principali collezioni: Colonna, Porcari, Mattei, Pichi, Paluzzi Albertoni, Farnese, Lisca, Belvedere Vaticano, Cesi, Orsini, Soderini, Medici, Altieri, Ludovisi, Giustiniani, Pamphilj, Massimo, Chigi, Carpegna. Nel Cinquecento le grandi opere di scavo promosse da personaggi influenti portarono alla scoperta di sculture, monete e rilievi riconosciute come tali anche grazie alla riscoperta dei testi classici utili a ricostruire la storia antica di Roma, e al sito di rinvenimento. Nel Seicento i dettami suggeriti per il restauro da Orfeo Boselli portarono ad integrare le statue oltre che come Vestali anche come Muse o Igea etc. Solo gli scavi, condotti nell’Atrium Vestae da Rodolfo Lanciani alla fine dell’Ottocento, hanno permesso di far luce sullo spazio dedicato alle Vestali e sul loro aspetto. Altre utili precisazioni sono emerse dalla riconsiderazione della storia degli scavi a Roma dal XV al XVII secolo, nel Campo Marzio, sull’Esquilino, nell’area degli Horti Asiniani e di Porta Capena, sull’Aventino, nell’area Lateranense e sul Gianicolo, siti di provenienza di molte delle antichità considerate. Inoltre il ritrovamento nel XIX secolo, nell’area delle Terme di Caracalla, di una statua di divinità seduta, che è stata messa a confronto con la Vesta del Dodekatheon di Ostia e con la statua seduta del boschetto del Belvedere, può forse contribuire a far luce sulla statua che Plinio vide negli Horti di Asinio Pollione. Prendendo a confronto l’affresco con Vesta ritrovato a Pompei nel pistrinum una casa privata, si potrebbe infine avanzare l’ipotesi che anche a Roma in ambiti privati possa essere stato creato uno spazio celebrativo, consacrato alla divinità del focolare, nel quale forse trovarono posto alcune delle sculture considerate o anche i rilievi con offerenti provenienti dall’area del Laterano.
collections of antiquities; Rome; vesta; vestal virgins; restorations
Settore L-FIL-LET/05 - FILOLOGIA CLASSICA
Italian
Tesi di dottorato
Mangiafesta, M. (2009). La fortuna delle Vestali tra il 1400 e il 1600.
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